Számfogalom

Számfogalom

Számlálás vagy számolás?

A kisebb gyerek is el tud számolni gépiesen akár 100-ig is, de nem érti még az összefüggéseket, egyfajta mondókaként mantrázza a számokat egymás után. Elképzelhető, hogy már 3 évesen megszámlálja pl. a kisautóit, de ez még mechanikus módon történik, nincs mögötte logikai gondolkodás. Az állandó viszonyítási rendszer csak nagycsoportos kor körül jelenik meg a kicsi gondolkodásában.
A számoláshoz többféle készség kialakulására van szükség, amelyek egymással dinamikus kölcsönhatásban állnak. A kisgyereknek fel kell tudni ismernie a törvényszerűségeket a logikus szabályok mentén, meg kell tanulnia a jelöléseket, amelyekkel leírható a mennyiségek változása, és következtetéseket kell tudnia levonni a törvényszerűségek megértésével.
Rengeteget játszunk relációkat tartalmazó feladatokkal, hiszen a kisgyerek még tapasztalati úton tanul. A megfigyelésen alapuló összehasonlítások során felismerik a szabályszerűségeket, ez pedig már a számfogalom kialakulásának alapja.
Habzsoló Hugó a kicsik nagy kedvence, aki olyan falánk, hogy mindig arról az oldalról falatozik, ahol több ennivalót lát. De játszunk azzal is, hol hányan ülnek, hány fiú és hány lány van a teremben, a kezünk ügyébe eső tárgyakkal is számolunk, és persze mindig mindent összemérünk, amikor csak alkalom adódik rá.
Leó, a kedvenc plüss oroszlánunk szülinapi tortáján is segítünk megszámolni a gyertyákat, bonyolítva a lehetőséggel, hogy a kis mamlasz elfúj közülük néhányat. :) Gyakoroljuk a számkép, ujjkép, dominókép hármasának egyeztetését, és bevezetjük azokat az alapvető kifejezéseket (több, kevesebb, ugyanannyi, összesen stb.), amelyek megértése nélkül nem boldogul a kisgyerek a számok világában.
A cselekedtető játékok mellett szép lassan be tudjuk vezetni a kevésbé manipulatív feladatokat is: ahogy telnek a hónapok, egyre szívesebben dolgoznak feladatlapokon, számos színezőkkel is örömmel foglalatoskodnak, és nagyon szeretik az őket érintő történetekbe ágyazott egyszerű matematikai feladványokat.
A társasjátékok (kártyajátékok, dobókockás játékok, dominó, szabályjátékok) is kiváló terepei a számfogalom kialakulásának, ahogy az építőkocka, de akár a mesék is észrevétlen tapasztalatszerzésre adnak lehetőséget a kicsi gyerek számára. A (szó szerint) legkézenfekvőbb segítség a saját kezecske, az ujjacskákon való számolás sokáig a legfontosabb kapaszkodót jelenti. Amikor a számolási stratégia rögzül, magától el fogja hagyni az ujjain való számolást a gyerek.

Végezetül néhány játék ötlet otthonra a számfogalom kialakulásának segítéséhez:

- Minden olyan játék, amelyben a több-kevesebb és az ugyanannyi fogalmát tudjuk gyakoroltatni, pl. Játsszunk zöldség boltost! - 3 kg almát, ennél több krumplit, kevesebb hagymát és ugyanennyi mandarint szeretnék.
- Terítsünk együtt, számold meg, miből mennyit tegyünk az asztalra! Mennyit tennénk, ha jönne még 2 vendég? Hány kanalat tennénk, ha hárman nem kérnének levest?
- Számoljuk meg, hány Megállni tilos - táblát látunk hazáig!
- Építsünk tornyot 6 kockából! Most építsünk 2 emelettel alacsonyabbat! Hány kockát használtunk fel hozzá?
- Állítsuk sorrendbe nagyság szerint a ceruzákat! Számoljuk meg! Most visszafelé, a legnagyobbtól kezdve!
- Ki melyik hónapban született a családban? Rakjuk sorrendbe!
- Torta-szeletelés: Hány részre vágjuk, ha mindenki egy szeletet kap? És ha mindenki kettőt?
- Gyűjtsünk kupakot! Osszuk el igazságosan! Rendezzük párba a kupakokat!
- Lépegetés, koppintás, tapsolás, ugrálás meghatározott számban, később eggyel kevesebb, vagy kettővel több stb.

Ahogy játszani kezdtek, egyre másra jönnek majd az ötletek, hiszen a bennünket körülvevő világ tele van számokkal, műveletekkel - csak a fantáziánk szabhat határt - ha engedjük neki! :)

Kellemes együttjátszást kívánunk!